Ünnepnap
a Fasorban
A Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium a „Természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása” című pályázat megvalósítására 290 millió forint uniós támogatást kapott (TÁMOP-3.1.3-10/1-210-0003). A program első lépéseként modern, interaktív laboratóriumokat alakítottak ki, amelyekben elkezdődhetnek a tanulói kísérletek. – Visszatérve gyökereinkhez, ezt igyekszünk most újrateremteni – mondta Roncz Béla. „Az első lépéseket már megtettük. 2010 őszén elindítottuk gimnáziumunkban az emelt szintű természettudományos képzést. Az uniós pályázatban vállalt feladatok végrehajtásához 2011. március 1-jén hozzákezdtünk. Létrehoztunk két, modern technikával felszerelt, korszerű szemléltetésre alkalmas laboratóriumot, ezek a kémia, a biológia, a fizika és a természetföldrajz oktatását segítik. A projektbe tizenkét intézményt vontunk be. Az együttműködő intézmények kiválasztásánál arra törekedtünk, hogy legyen köztük más evangélikus intézmény, valamint közelünkben levő általános iskola, ahonnan majd a tehetséges diákokat várhatjuk gimnáziumunkba. Reményeink szerint évente mintegy 400 diák érkezik hozzánk, akik összesen 360 tanóra keretében végezhetnek itt tanulói kísérleteket. A tehetséggondozásra évente további 130 órát biztosítunk, saját intézményünknek pedig százat. A 2012 februárjában induló és 2007-ben végződő program teljes időtartama alatt közel 6000 diákot fogadunk laboratóriumainkban.” Kroó Norbert akadémikus, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat elnöke azzal kezdte beszédét, hogy örömmel jött e helyre, mely nemcsak az ő szemében, hanem a világ sok más helyén is hungaricumnak számít. Kroó Norbert az aggodalmait is megosztotta hallgatóságával. Gyengült a tanári pálya vonzereje, különösen a fizika, és a kémia szakoké. Ennek okát többek között abban látja, hogy a gimnáziumokból kiszorultak a kísérletek, ami szoros összefüggésben van a fizika óraszámának csökkentésével. Ebben változásra van szükség, amit csak akkor lehet végrehajtani, ha a változást támogató eszközök a rendelkezésünkre állnak. Jó jel, hogy a közeljövőben több gimnáziumban a Fasorihoz hasonló laboratóriumok avatására kerül sor. „Az Eötvös Loránd Fizikai Társulatban, amelyet képviselek, prioritásnak tekintem a fizikatanári pálya vonzóvá tételét, s azt, hogy középiskoláikban a fizika és a kémia újra előtérbe kerüljön. Biztos vagyok abban, hogy a gimnázium új hallgatói laboratóriumai, amelyekben a diákok XXI. századi szintű kísérleteket végezhetnek, sokuknak vonzóvá teszik a természettudományos pályákat” – zárta gondolatmenetét Kroó akadémikus. Kákay István, az Evangélikus Egyház országos irodaigazgatója arról beszélt, hogy egyházuk történelmi tradícióiban egyik legfontosabb elem az oktatásügy. A Trianon előtti időszakban egyházuknak több mint 600 iskolája volt, számuk még ezt követően is meghaladta a 300-at. Az ötvenes évek elejétől az Evangélikus Egyház nem rendelkezett oktatási intézménnyel. Ezért is volt nagy jelentőségű esemény, amikor 1989-ben a Fasori Evangélikus Gimnázium – az első visszaadott egyházi iskola – újra megnyitotta kapuit. Kákay István így folytatta: „A Fasort most is zászlóshajónknak tekintjük, büszkék vagyunk rá. A gimnázium életében most új fejezet kezdődik. A sikeres pályázat eredményeként a Fasornak újra lehetősége lesz arra, hogy a természettudományok területén, melyeknek korábbi nagy sikereit köszönhette, ismét olyan fiatalokat emeljen ki, akik a magyar tudományos élet büszkeségei lehetnek. A Fasor az együttműködő iskolák bevonásával természettudományos alkotóműhellyé válhat.” Prőhle Gergely országos felügyelő, helyettes-államtitkár az iskola és a templom szép épületegyütteséről, klasszikus együttéléséről beszélt, valamint az evangélikus oktatás értékeiről: „A reformáció óta oktatásunk legnagyobb erénye, hogy képes volt az értékek megbecsülését, a hagyomány tiszteletét kiegészíteni a modernitás iránti elkötelezettséggel. Szellemi hagyományként őrizzük a jó értelembe vett progresszió, az újdonság iránti fogékonyságot, ez adja sava borsát az egyre nagyobbá váló intézményeinknek. Ehhez a lutheránus hagyományhoz kell a jövőben is elkötelezettnek lennünk.”
Diákokra váró laboratórium
Az ünneplő közönség, a szép számban megjelent fasori öregdiákokkal együtt, a mai gimnazisták sorfala közt a két felavatásra váró laboratóriumhoz vonult. A Himnusz eléneklése után először a Fizikai és földrajzi laboratórium névadójának táblájáról került le a lepel. A névadó Levius Ernő (1907–1993), kiváló kísérleti fizikus, aki az Evangélikus Gimnázium megszűnéséig, 1992-ig tanított itt. A Kémia laboratórium felavatása következett, melyet Liptay György (1932) vegyészmérnökről, a BME címzetes egyetemi tanáráról, a gimnázium volt növendékéről, a Fasori Öregdiákok elnökéről neveztek el. A névadó is ott állt és könnyekig meghatódva fogadta a köszöntő öleléseket. Elképzelem, mit érezhetett, amikor Gáncs Péter püspök megáldotta a laboratóriumokat: a Vermes Miklós fizikai előadó után sorakozó Liptay György és Levius Ernő laborokat. STAAR GYULA
|
||||