Tehetséggondozás Debrecenben

Élő Fizika
A fizika népszerűsítésének újszerű lehetőségei
Kun Ferenc – Csatári László



 
A Debreceni Egyetem Fizikai Intézete az Atomkival együttműködve nagyszabású programot indított a közelmúltban, amelynek célja a tehetséggondozás újszerű formáinak keresése, valamint a természet- és műszaki tudományok népszerűsítése, vonzó, élményszerű bemutatása. A tehetséggondozó program Élő Fizika néven már több mint egy éve működik, és mérhető sikereket ért el. A program sokszínű lehetőségeket kínál a diákok érdeklődésének kielégítésére már a 7. osztálytól egészen a 12. osztályos felvételizőkig. Az általános és középiskolai tanárok bevonásával egyrészt sikerült megszólítani a természettudományokra fogékony és a pályaválasztás előtt álló korosztályokat, másrészt létrejött egy szakmai műhely, ami az útkeresés motorja. 

A tehetséggondozó program első lépéseként létrehoztunk egy Élő Fizika internetes portált, amely az elofizika.unideb.hu címen áttekintést ad a program aktualitásairól, és a diákok által kedvelt közösségi oldalakba ágyazva segíti a természettudományos közösség kialakulását. 

Az Élő Fizika egyik fő elemeként Kalandozások a fizikában címmel előadássorozat keretében olyan tudományos érdekességeket és műszaki újdonságokat mutatunk be, amelyek a közelmúltban komoly médiavisszhangot váltottak ki. Szemeszterenként három ilyen előadásra kerül sor: az első szemeszterben Trócsányi Zoltán akadémikus az aktuális részecskefizikai kutatások tükrében az Univerzum fejlődéséről beszélt, Rátai Dániel feltaláló bemutatta világsikert aratott találmányát, a Leonar3Do-t, majd Jánosi Imre, az ELTE professzora a klímakutatás jelenlegi állásával ismertette meg a hallgatóságot. Folytatásként Kiss László, az MTA Lendület programjának egyik nyertese, a Bolygókutatás izgalmait, Domokos Gábor akadémikus világhírű eredményét, a Gömböcöt, majd Fülöp Zsolt az Atomki igazgató professzora az atommagok világának érdekességeit mutatta be a diákoknak. A rendezvényekre az iskolák számára jól megközelíthető helyszínen, a debreceni Kölcsey Központban került sor, biztosítva ezzel a megfelelő technikai keretet is.  Az előadásokat nagyfelbontású videofelvételeken is rögzítjük, amelyeket az Élő Fizika honlapján elérhetővé teszünk a nagyközönség számára.

A diákok kipróbálják a Leonar3Do-t Rátai Dániel előadása után

Hetente-kéthetente tartják meg Intézetünkben a Hipertér szakkört, ahol a feladatmegoldás mellett lehetőség nyílik a diákok számára kísérletezésre is. A Lego robotoktól a rezonancia-jelenségeken át, a magfizikai kísérletekig változatos témákat dolgozunk fel a szakkör keretében. 

Az általános és középiskolai tanárok számára létrehoztuk a Tanári Műhelyt, ahol szakmódszertani problémákat elemzünk, valamint keressük a fizika tanításának és népszerűsítésének újszerű lehetőségeit. A műhely mára már része lett a fizikatanárok közösségének a régióban, fórumként szolgál szakmai diszkussziókhoz, és lehetővé teszi a folyamatos kommunikációt az egyetemi oktatók és középiskolai tanárok között.  

A tehetséggondozó program keretében jelenleg fejlesztés alatt áll egy távműködtetésű laboratórium. A Távlaborban az interneten keresztül webkamerás kapcsolat segítségével olyan méréseket lehet elvégezni, amelyekre a középiskolákban vagy anyagi, vagy technikai okok miatt nincs lehetőség. A Távlabor aktív kapcsolatot hoz létre a kísérletező és az eszköz között, így nemcsak látni lehet az összeállított kísérletet, hanem változtatni is a mérés körülményeit. Tanáraik segítségével a diákok órán, szakkörön feldolgozhatják a laborban szerzett ismereteket. 

Az Élő Fizika tehetséggondozó program legnagyobb rendezvénye a tanévet záró Nyári Tábor. Ide a legérdeklődőbb diákokat várjuk, ahol egy héten át a Debreceni Egyetem Fizikai Intézetében és az Atomkiban dolgozva kipróbálhatják, milyen kutatónak lenni. A tábor ingyenes, de a résztvevők egy pályamunkát kell, hogy benyújtsanak a Kalandozások a Fizikában valamelyik előadásához kapcsolódó témában. A pályamunkák alapján 2011-ben 18 diákot hívtunk meg a táborba, akik színes programokon keresztül ismerhették meg a debreceni fizika aktualitásait, valamint egy-egy kutató mellett egy projektet dolgoztak ki. A táborlakók laboratóriumi jegyzőkönyvet vezettek kutatásaik előrehaladásáról, majd a tábor zárónapján egy rövid előadásban mutatták be eredményeiket. 

Az Élő Fizika program első éve után elmondhatjuk, hogy egyetemi oktatóként, kutatóként számunkra is igazán inspiráló ennyi érdeklődő, tehetséges fiatallal találkozni.

Az Élő Fizika a tanár szemével

Fizikatanárként fontos számomra, hogy a diákok ne csak a tankönyvből ismerjék meg a természetet. A mai világban nagy az internet csábítása, szinte mindent meg lehet találni a neten. Számtalan remek szimulációs program, animáció, film használható fel az oktatáshoz. Csak az a gond, hogy ha a diák mindent készen kap, elveszíti az érdeklődését. Diákjaink készek megismerni a természetet, tele vannak kíváncsisággal, és – a médiának köszönhetően – felületes információkkal. A XXI. század elején nem szégyen Öveges József szintjén fizikát oktatni. Nem feltétlenül kell sok pénzt költeni drága műszerekre, olykor elegendő egy-egy jó ötlet, látványos kísérlet, figyelemfelkeltő előadás és kézzel foghatóvá válik a tudomány.

Nagy örömömre szolgált, hogy a Debreceni Egyetem Fizikai Intézete elindította „Élő fizika” programját. Lelkes tanárként arra kértem diákjainkat, hogy „kalandozzanak a fizikában”. Diákjaink kezdetben kételkedve fogadták az előadást, csak egy újabb végigülendő programnak gondolták. Bár nem volt kötelező részt venni rajta, mégis vállalta egy 20 fős csapat – hetedikesektől a végzősökig –, hogy eljön velem. Az előadásokon hétköznapi nyelven, képletek nélkül, közérthetően hallhattak a fizika és a tudomány különböző területeiről. Megismerkedhettek a gyakorlatban használható eszközökkel (Leonar3Do, Gömböc), hallhattak az exobolygó-kutatásról, mely tudományterület alig idősebb a hallgatóság tagjainál, megismerkedhettek az Atomkival. Az előadások végén a diákok mertek kérdéseket feltenni az előadóknak, otthon beszéltek szüleiknek élményeikről, másnap tovább faggattak az iskolában. A fizika tényleg élővé vált számukra!

Így, két félév után elmondható, már hiányzik nekik az előadás. Nem telik el hét, hogy meg ne kérdeznék, mikor lesz a következő. 

A rendezvénysorozat Hipertér szakköre a fizika iránt már elkötelezetteknek szól. Diákjaink a kínálatból megtalálják a versenyfeladatok megoldását, de maguk is mérhetnek az egyetem laborjaiban. Ez újabb lehetőség tehetséges diákjaink számára.

Kevés tantárgy büszkélkedhet azzal, hogy oktatóit összefogja egy rendszeresen működő műhely. Ezen alkalmakon egymástól tanulhatunk, leshetünk el praktikákat, bővíthetjük tudásunkat, megbeszélhetjük az aktuális problémákat. Az egyetemi oktatókkal való kapcsolattartás elősegíti, hogy jobban közeledjen egymáshoz a középiskolai oktatás és az egyetem elvárása.
 


Természet Világa, 143. évfolyam, 5. szám, 2012. május
http://www.termeszetvilaga.hu/ 
http://www.chemonet.hu/TermVil/