Egy hallgató emlékei A felsőbb éves hallgatók
már szabad emberek. Ha szakdolgozatuk jól halad, szabadon választhatnak
a speciális előadások közül, s nem is feltétlenül csak szakmaiakat. A hetvenes
évek közepén például lehetővé vált, hogy az ideológiai tárgyak egy részét
humán tárgyakkal váltsuk ki. Így hallgathattam zeneesztétikát Maróthy Jánosnál
(Adorno és Lukács György kissé nagy súllyal szerepelt ugyan, de azért konkrét
zeneművekről is volt szó). Lendvai Endre barátom javasolta, hogy járjunk
Czine Mihály speciális előadására az erdélyi irodalomról. (Czine elbűvölő,
egyben visszafogott, szerény előadó volt. Emlékezetes számomra, hogy egyszer
megkérdezte a főleg bölcsész hallgatóságot, hogy Kuncz Aladár Fekete kolostorát
hányan olvasták. Senki sem jelentkezett. Házi feladatként kérte, hogy ha
mást nem, legalább ezt az egy művet mindenki ismerje az erdélyi irodalomból.
Mi elolvastuk.)
Simonyi Károly előadása
Az első előadás első élménye az volt, hogy akkora hallgatóságot én még együtt nem láttam fizikaórán. A Múzeum körúti főépület XI-es termét jól ismertük, sok óránk volt ott, de a kb. 40 fős fizikus évfolyam csak kis részét tudta megtölteni. Most meg alig lehetett ülőhelyet találni. Később az is előfordult, hogy az ablakmélyedésekben és a lépcsőn is ültek/álltak hallgatók, több mint 200-an voltunk. Már oktatóként, Groma István kollégámtól tudtam meg, hogy egyetemi hallgatókon kívül középiskolai tanárok és fizikus kutatók is jártak az órákra, főleg a későbbi kurzusokon. A következő meglepetést az
előadó személyisége jelentette. Teljes lényéből barátságosság áradt, halkan,
de érthetően beszélt, és sokkal inkább emlékeztetett Czine Mihályra, mint
bármelyik addigi fizika-előadónkra. Ott volt egy ember, akiről rögtön látszott
a lenyűgöző tudás és műveltség, olyan területeken is, melyek nem tartoznak
– még távolról sem – a fizikához.
Nagy kontrasztot jelentett, hogy az előadás ugyanabban az épületben volt, ahol mi korábban filozófiatörténetet tanultunk. Abban a tárgyban a fizikai fogalomrendszer fejlődéséről legfeljebb annyit hallottunk, hogy a Materializmus és empiriokriticizmusban Lenin hogyan bírálja Machot, anélkül persze, hogy valaha egy mondatot is olvastunk volna Machtól(!). (Az előadótól azt is megtudtuk, hogy a fizikusok eleve veszélyesek, mert szívük mélyén mind panteisták. Ha ezt nem is értettük pontosan, felfogtuk, hogy leendő foglalkozásunk szerint eleve gyanús alakok vagyunk.) A Simonyi-előadáson a könyvek is megfogható közelségbe kerültek, öt-tíz könyvet mindig kézbe is vehettünk. A fő állítások idézeteken keresztül jelentek meg, és Simonyi Károly olyanokról beszélt, akikről sosem hallottunk azok között a falak között – például Szent Ágostonról, Albertus Magnusról, Szent Tamásról –, és elmondta, miért fontosak a természettudományos megismerést illető gondolataik. Világosan kiderült, hogy a fizika megértésével kapcsolatos nagy felismerések megítélésének függetlennek kell lennie az ideológiai háttértől. (Nem olyan nagy baj tehát az sem, ha a fizikusok panteisták.) Az előadás hallgatásának
egyik máig ható következménye, hogy óráimon, egy-egy nagy fizikai felismerés
kapcsán megemlítem, hogy azok az általános kultúrának is kiemelkedő értékei.
Amikor például a mechanika variációs elveihez jutunk, el szoktam mondani
a hallgatóknak, hogy ezek az emberi műveltség olyan kincsei, mint Bach
vagy Mozart zenéje. Legyenek büszkék arra, hogy azon kevesek közé tartoznak,
akik ezeket megérthetik!
Az előadás anyagát tartalmazó könyv az 1976-os őszi előadás-sorozat befejezése után két évvel már olvasható is volt, s azóta a magyar kultúra szerves részévé vált. Erre utal az is, hogy a főleg humán alkotásokat tartalmazó Művek lexikona (Park Könyvkiadó, Bp. 2008) is bemutatja, Szegedi Péter írásában. A jó könyvek, így A fizika kultúrtörténete is beszélgetnek az olvasóval. Nekem nagyon sokat jelent az egész könyv legvégére került Pascal-idézet. Fontosságát mutatja, hogy nem időrendi helyén (1670) jelenik meg, s nyilván Simonyi professzor úr (számomra is példát adó) gondolatait is tükrözi az emberi lét súlyával és fontosságával kapcsolatban: „Mert mi az ember a természetben? Semmi a végtelenhez képest, minden a semmihez képest. Valami a semmi és minden közt, a középen…” TÉL TAMÁS
|
||||