avagy zenedráma az első atombomba megszületéséről Bencze Gyula Az elmúlt években egyre több
fizikus jelenik meg színdarab főszereplőjeként. A sort Dürrenmatt klasszikus
darabja nyitotta meg majd fél évszázada, amelyben a szerző az egész emberiséget
fenyegető atomkatasztrófa lehetőségét vetette fel, és főszereplői a felelősség
elől a bolondok házába menekült tudósok [1]. Michael Frayn Koppenhága című
színműve Niels Bohr és Werner Heisenberg nevezetes koppenhágai találkozását
dolgozza fel, amelyben az atombomba létrehozása a fő téma [2]. Richard
Feynman amerikai fizikus két darabnak is főszereplője, amelyekben egy színes
egyéniséget ismerhet meg a közönség, aki „mellesleg” a Manhattan-projekt
egyik kiemelkedő kutatója is volt [3-4]. Robert Marc Friedman neves norvég
tudománytörténész egyfelvonásos darabjának egyik főszereplője Lise Meitner,
a maghasadás méltánytalanul háttérbe szorított felfedezője [5]. A
sort jelenleg Hargittai István színdarabja zárja, amelynek kulcsfigurája
a sokak által ellentmondásosnak tartott Teller Ede [6].
John Adams amerikai zeneszerző arról ismert, hogy operákban dolgoz fel különféle, nagy figyelmet keltő, ám változó megítélésű eseményeket. 1987-ben Nixon Kínában címmel írt operát az amerikai elnök és Mao Ce-tung történelmi találkozásáról, Klinghoffer halála (1991) című operája egy 1985-ös palesztin terrortámadásnál elrabolt tolószékes izraeli turista meggyilkolásáról szól. Legújabb műve a Doctor Atomic, amelynek most első ízben fizikus a főszereplője, nevezetesen Robert Oppenheimer, az „atombomba atyja”. Az opera középpontjában az 1945. június 16-án a Manhattan-projekt keretében végrehajtott első kísérleti atomrobbantás áll („Trinity test”). Az operát 2005. október elsején mutatta be a San Francisco Opera. Amszterdamban 2007 júniusában színre vitte a Holland Opera, majd később decemberben Chicagóban a Lyric Opera is előadta. 2008 októberében került sor bemutatójára a New York-i Metropolitan Operában, 2009-ben pedig a londoni English National Opera tűzte műsorára. Érdekességként feltétlenül meg kell említeni, hogy a mű 2008. november 8-án Budapesten is látható volt a Művészetek Palotájában, HD videó közvetítésben a Metropolitan Operából. Az opera szövegét Peter Sellars írta, számos „eredeti történeti forrás”, a védikus irodalom egyik alapműve, a Bhagavam-Gíta, tewa indián dalok, valamint John Donne és Muriel Rukeyser költeményei felhasználásával. A darab főszereplői a Manhattan-terv kulcsfigurái: Robert Oppenheimer, Leslie Groves tábornok, Teller Ede és Robert Wilson, továbbá Oppenheimer felesége, Kitty, Jack Hubbard, a projekt fő meteorológusa, James Nolan kapitány, és az Oppenheimer gyerekek Pasqualita nevű tewa indián dadája. A műben az operákban megszokottnál jóval fontosabb szerep jut a kórusnak, amely végigkíséri, és szinte magyarázza a cselekményt. Míg a szereplők problémáikról és érzelmeikről dalolnak, a kórusra hárul az a feladat, hogy a közönség hiányos magfizikai ismereteit kiegészítse vagy pótolja, ami esetenként igen furcsán hat a drámai környezetben. Ezzel kapcsolatban említést érdemel egy „szakmai” érdekesség.
Az amszterdami előadás DVD-borítója Az opera kezdetén a kórus azzal kezdi a magfizika oktatását, hogy bejelenti: mind a tömeg, mind pedig az energia megmarad. („Matter can neither be created nor destroyed, but only altered in form/Energy can be neither created nor destroyed, but only altered in form.”) Nem véletlen, hogy Mervin Cohen professzor, az Amerikai Fizikai Társaság akkori elnöke még a bemutató előtt szóvá tette ezt a fizikai tévedést. Észrevételét a szerzők azonban figyelmen kívül hagyták, annak ellenére, hogy 2005 a fizika éve volt, amelyben Einstein munkásságáról, többek között éppen a híres E=mc2 képletről is megemlékeztek világszerte [7]. Végül az ismételt kritika hatására módosították a kifogásolt szöveget és a New York-i bemutatóra megszületett egy kompromisszum, amely hevenyészett fordításban így fest: Azt hittük, hogy anyag
Azt hittük, hogy energia
Most már tudjuk, hogy
A cselekmény színhelye az
Új-Mexikó állambeli Los Alamos, valamint az első kísérleti robbantás színhelye,
Jornada del Muerto, az Alamogordo melletti sivatagban. Az első felvonás
a teszt előtt néhány héttel játszódik, a második felvonás pedig 1945. július
16-a hajnalán, közvetlenül a robbantás előtt. Érdemes elgondolkodni azon, hogy vajon alkotói szándék tükröződik-e abban a jellemrajzot kiegészítő zenei választásban, hogy míg a fiatal és humanista Wilson lírai tenor hangon szólal meg, Oppenheimer, Teller és Hubbard meteorológus bariton szólamú, az ellenpontként szolgáló Groves tábornok pedig basszus szólamban énekli dörgedelmeit.
Kitty és Robert Oppenheimer Az első felvonás páros jelenetében
Kitty Oppenheimer a férjéért aggódó és magányosságtól szenvedő asszony
líraian fogalmaz: „Azok, akik a békére vágynak, most a háborúra pazarolják
életüket. A konfliktusaink egyaránt hordoznak teremtést és bűntudatot,
ezekben az években kezeink egyaránt tele vannak halállal és virágokkal.
A világért meg kell küzdeni, meg kell énekelni, és fel kell építeni: a
szeretetnek kell elképzelnie a világot.” A Manhattan-terv történetét
ismerők közül sokan számon kérhetik a történeti hűséget. Oppenheimer operai
megtestesítője talán túlságosan is melodramatikus. Kitty a valóságban radikális
baloldali múltú, kötekedődő és agresszív alkoholista, a darabban a férje
lelki békéjéért aggódó magányos romantikus lélek. Groves tábornok, a terv
katonai vezetője sem az az erőszakos fajankó, amilyennek az operában a
szövegkönyv ábrázolja.
Teller Ede Groves természetesen nem áll meg ennél a pontnál a librettó szerint, és egy kései „atom” Sparafucile jóindulatával gondol a jövőre: „A programot kezdettől fogva megfertőzte bizonyos kétes ítélőképességű és bizonytalan lojalitású tudósok jelenléte. Washingtonban úgy döntöttek, hogy ezeket az embereket nem lehet elbocsátani addig, amíg a bombát be nem vetették, vagy legjobb esetben a kísérleti robbantás utánig… Azonban, amint a fegyverrel kapcsolatban a hírek nyilvánosságot kapnak, lépéseket kell tenni, hogy ezeket az embereket elkülönítsék a programtól és kigyomlálják mindazokat, akikre már nincs tovább szükség.” Az opera a robbantás előtti másodpercekben ér véget; a végső visszaszámlálás pillanataiban Oppenheimer a maga költői módján fogalmazza meg érzéseit: „Nincsenek többé percek, nincsenek többé másodpercek! Az idő eltűnt, most már az Örökkévalóság uralkodik!” Hogyan foglalható össze az
opera mondanivalója? Egyes vélemények szerint a visszaszámlálás valójában
az Istenek alkonya a mi generációnk számára, a mi megváltozott körülményeink
között, és „nem egyéb, mint metafora, mégis minden valóságos”[9]. Más szóval
a ma már közhellyé vált, de a lényeget jól tükröző kifejezést használva,
„a világ megváltozott, a robbantás új korszakot hozott történelmünkben,
ezután már semmi sem lesz olyan, mint eddig volt”. Irodalom:
|
||||