Kalmár László, a második szegedi triumvirátus központi alakja Víg András Szent László ÁMK Vízügyi Szakközépiskola, Baja Kalmár László munkásságára
Egyed Istvánné és dr. Nebojszki László középiskolai tanáraim hívták fel
a figyelmemet. Az útmutatásukkal történt anyaggyűjtés eredményeként igen
érdekes tudós személyisége és munkássága bontakozott ki előttem.
Dolgozatom megírása előtt Kalmár László nevét csak a matematikaversenyek névadójaként ismertem. Matematikai és számítástudományi munkásságának áttekintése közben megismertem az embert is. Azt az embert, akinek jó humorérzéke volt, szerette a magyar népdalokat és egyebek mellett kerékpárral közlekedett. Kedvelte a kulináris örömöket is, imádta a sajtokat és a tejtermékeket. Kalmár László nemcsak a számítástudomány, hanem a játékelmélet úttörője is volt. A sakkot különösen szerette és különleges érzéke volt a szójátékokhoz.
A triumvirátus (az első triumvirátus tagjai Riesz Frigyes, Haar Alfréd és Kerékjártó Bála voltak) tagjai a szegedi Dóm téren lévő domborművön balról jobbra: Rédei lászló, Kalmár László és Szőkefalvi-Nagy Béla Munkatársait tegezte, ő pedig mindenki "Laci bácsija" volt. Beszélt angolul, franciául, németül és oroszul, valamint kínaiul, amit három hónapos kínai útja előtt és közben tanult meg. Feleségével, Árvay Erzsébettel négy gyermeket neveltek fel. Gyermekkor és tanulmányok
Apja korán meghalt, s a család Budapestre költözött. Középiskolai tanulmányait is itt végezte el. A matematika iránt már kisgyermekkorában érdeklődött. Amikor a vidéki elemi iskolából Budapestre került a főgimnáziumba, már komoly matematikakönyveket tanulmányozott. Állítólag a hetedik osztályban öt tárgyból is elégségesre állt, mert a matematika elvonta a figyelmét a többi tantárgy tanulásától, ám a nyolcadik végén a rendszeres tanulás és a hiányok sikeres pótlásának eredményeként kitűnően érettségizett. Matematikatanárai között kell említeni Dávid Lajost, a neves matematikatörténészt. Kalmár László tizenöt éves korában, Svájcban is vendégeskedett három hónapot, itt értette meg Lindemann nevezetes tételének bizonyítását. 1922-ben a Pázmány Péter Tudományegyetem matematika-fizika szakos hallgatójaként az Eötvös Kollégium növendéke lett. Egyetemi évei alatt a Műszaki Egyetemen is hallgatott matematikai témájú előadásokat. Első éves korában egyetemi pályadíjat nyert a "Lagrange-féle interpolációs polynomok konvergenciája" című munkájával. Középiskolai tanári oklevelet 1927-ben szerzett matematika-fizika szakon, illetve egyetemi bölcsészdoktori szigorlatot tett matematikából, mint főtárgyból, valamint elméleti és kísérleti fizikából, mint melléktárgyból. Egyetemi tanulmányainak befejeztével egyidejűleg megszerezte a doktori címet is.
Kalmár László egyetemi előadás közben Professzorai közül leginkább Kürschák József és Fejér Lipót hatottak rá a leginkább (akárcsak pályatársára, Péter Rózsára). Szakmai pályafutás
Aritmetika és analízis tárgykörből 1932-ben magántanári habilitációt tett, majd 1946-tól intézeti tanári állást kapott, végül 1947-től Riesz professzor tanszékét "megörökölve", egyetemi tanárrá nevezték ki a felsőbb mennyiségtani tanszékre. E tanszék névváltozásai tükrözik a tárgykör alakulását, bővülését: "matematikai analízis", "a matematika alapjai és a számítástechnika", majd 1971-től "számítástudományi" tanszék néven szerepel. A névváltozások Kalmár László akkor még új tudományterület iránti fogékonyságát és annak bevezetésére tett erőfeszítéseit is tükrözik. Megjegyzendő, hogy 1963-tól az egyetem kibernetikai laboratóriumát is Kalmár László vezette. Tudományos munkásságának
eredményeként a Magyar Tudományos Akadémia 1949-ben levelező, 1961-ben
pedig rendes tagjai közé választotta.
Szegeden, a Belvárosi temetőben, a város által adományozott díszsírhelyre temették. Matematikai munkássága
Jelentős eredményeket ért el a matematika számos ágában, a komplex változós függvénytanban, a csoportelméletben, a játékelméletben, az analitikus számelméletben, a halmazelméletben, a matematikai logikában, de világviszonylatban az elsők közé a matematika alapjainak kutatásában elért eredményei emelték. Kivételesen sokat nyújtott a gyakorlat számára is. Megvolt benne az a rendkívüli, nagyon ritka képesség is, hogy át tudta hidalni az alkalmazásokat nehezítő távolságokat a nem-matematikai területek és a matematikai kutatások között. A nem-matematikai tudományok problémáit is megértette, éles szemmel látva meg a matematikai módszerek sikeres alkalmazásának lehetőségeit. Ezt bizonyítják megjelent dolgozatai, amelyek a matematikai nyelvészetre, biológiára, biokémiára, orvostudományra, diagnosztikára vonatkoznak. Számítástechnikai tevékenysége
Kalmár László és az M 3 Ezen a gépen képezte ki Kalmár és kollégái a hazai számítástechnika megalapítóit. Célkitűzéseit a következőképpen fogalmazta meg: "Én egész népemet fogom, nem középiskolás fokon, számítástudományra tanítani". Ő tette Szegedet évtizedekre a hazai számítástechnika fellegvárává. Fáradhatatlan szervezőmunkával hozta létre Szegeden a programtervező matematikus szakot, és oktatta ennek hallgatóit, vezette a megszervezett kibernetikai laboratóriumot. Hazahozta a legnagyobb nyugati kutatók friss, azóta klasszikussá vált cikkgyűjteményét, az Automata Studies-t. Ez a könyv és az ez idő tájt írt cikkei indították el a mindmáig nemzetközi tekintélyű szegedi automataelméleti iskolát. Folyóiratot is alapított, az Acta Cyberneticát, így lett a magyar számítástudományi folyóirat első főszerkesztője. Matematikatanárom emlékei
Nagy hangsúlyt fektetett a szemléletes tárgyalásra, a figyelem felkeltésére és a matematika hétköznapi életben történő alkalmazási lehetőségeinek megmutatására. Az egyik legemlékezetesebb Kalmár-példa számomra a szegedi TSZ Tisza menti parcellája - melyet három műút és negyedik oldalról az útját folyton változtató, kanyargó Tisza határol - területének kiszámítása. Példája a határozott integrál fogalmának levezetéséhez-megértéséhez kapcsolódva az alsó és a felső megközelítést szemléltette." További, a gyakorlatból vett példa a korlátos függvény szemléltetésére az Analízis II. kötet 167. oldalán található 29. ábra, ahol a "görbe drótdarabot a tolómérce két szára közé foghatunk."
Szemléltetés Kalmár módra Tanárnőmnek jelenleg is megvannak első évfolyamos előadásjegyzetei, amelyeket átlapozva sok érdekes matematikai tételről és azok bizonyításáról olvashattam. Jól mutatja Kalmár László színes egyéniségét, hogy akár még levezetés közben is szakított időt a matematika adott témához köthető kultúrtörténetére. Igen érdekes jegyzetének azon részlete, amelyben a Newton-Leibnitz-tétel levezetése közben Kalmár László a témához kapcsolódó, értékelése szerint jelentősebbnek tartott matematikusok megnevezésével és munkásságuk néhány szavas ismertetésével tekintette át a tételhez kapcsolódó tudományos előrelépéseket. Kalmár László először felvázolta az alapproblémát: A folytatás matematikatörténeti áttekintés: "Eudoxos kb. i.e. 400
- 350
Igen érdekesek azok a visszaemlékezések,
amelyek Kalmár László vizsgáinak speciális - más egyetemi oktatók vizsgáztatásával
alig összehasonlítható - hangulatát idézik. "A Kalmár-vizsgák - amelyek
légköre is sajátosnak bizonyult - mindig nagy befogadóképességű teremben,
nyilvánosan zajlottak." - idézi fel tanárnőm. "A hallgatóság tagjai nemcsak
a leendő matematikatanárok és a Természettudományi Kar többi hallgatói
közül kerültek ki, hanem más karokra járók közül is. Mindig jöttek hozzánk
érdeklődni a vizsgaidőpontokat illetően. Kalmár László egyetemi tanársága
idején nem tudott úgy matematika szakos tanár Szegeden végezni, hogy a
professzor úr szűrőjén ne menjen át: az első évfolyamosok vizsgáztatását
sosem engedte át másnak, még az utóvizsgákon is ő kérdezett. Ha a leendő
matematikatanárról kiderült, hogy nem érti, netán bemagolta, amit mond,
valósággal felforrt. Mikor látta, hogy a vizsgázó belenéz a papírjába,
rászólt: "a felkészülési lap csak zavarja az egzakt gondolkodásban", majd
kivette a jelölt kezéből a papírt, összetépte és felkérte a folytatásra.
"Zavaró tényező nélkül kezdje az egészet elölről" - hangzott az útmutatás.
Ezután hátranézett a hallgatóságra, és ha úgy ítélte meg, hogy a közönség
is megdöbbent, akkor ezen felbuzdulva még további irányító kérdéseket tett
fel, amelyek többnyire a vizsgázó tájékozatlanságát, ritkábban a szorult
helyzetből magát kivágó hallgató talpraesettségét árulták el. Közben a
táblához, amely előtt a vizsgázó állt, többször is kirohant, és közelről
próbált segíteni a vizsgázónak.
Részlet Egyed Istvánné jegyzetéből Akiről a vizsgán megállapította,
hogy magol, és nem érti, amit mond, azt eltanácsolta a pályáról. Ilyenkor
néha az egyetem más karait ajánlotta: "… más karon még van felvétel, tessék
oda menni …" - hangzott a tanács."
Életművének értékelése
Naprakészek voltak ismeretei a matematika számos területéről: erre kivételesen gyors felfogása és gondolkodása tette alkalmassá. A konferenciákon fáradhatatlan érdeklődéssel követte és jegyzetelte az előadásokat. Ebben kivételes adottsága is segítette: előadásvázlatokból is képes volt a téma teljes részletességű gondolatmenetét elkészíteni, rekonstruálni. Ez a képesség abban is kamatozott, hogy ezzel a módszerrel a szakirodalom egy részének tanulmányozását kiválthatta: kevesebbet kellett olvasnia. Azok közé tartozott, akik keresték az élet sűrűjét: szeretett részese lenni az eseményeknek és abban tevékeny szerepet vállalni. Tanítványaival, a körülötte lévő fiatal kollégákkal kitüntetett figyelemmel foglalkozott. Ötletei kifogyhatatlan tárházával ajánlott megoldásra-kidolgozásra váró témákat mindegyiküknek. Kiemelten foglalkozott a matematika és más tudományterületek kapcsolatával, fontosnak tartotta a matematikai módszerek gyakorlatba történő átültetését. "Élete utolsó húsz--huszonöt évében az hatotta át a tudományos közéletben való szereplését, hogy a matematikusokat a számítástudomány (és az azzal közeli kapcsolatban álló matematikai területek) művelésére buzdítsa, és irányítsa ilyen irányú tevékenységüket, hogy agitáljon a számítógépek beszerzése és építése mellett, valamint hogy előmozdítsa a gépek alkalmazását a tudomány és a gyakorlat különféle területein" - jellemezte munkásságának ezen időszakát Ádám András. "Valamennyi magyar szakember, akinek működése a számítástudományra és technikára irányul, Kalmár Lászlóra, mint mesterére emlékezik. A számítástudomány elméletének és gyakorlatának az a fejlettsége, amelyet Magyarországon napjainkban elértünk, személyesen az ő tevékenységéből ered" - szól a folytatás. Tudományos munkásságát számtalan állami, kutatói és egyetemi kitüntetéssel ismerték el, s ezek legfontosabbjainak felsorolása szolgáljon egyúttal munkásságának értékeléséül: 1936-ban megkapta az Eötvös Loránd Matematikai és Fizikai Társulat König Gyula-díját; 1950. március 15-én átvehette a Kossuth-díjat; 1954-ben a Bolyai János Matematikai Társulat Beke Manó Emlékdíjjal tünteti ki; 1970-ben Szele Tibor Emlékérmet kapott; 1975-ben Állami Díjat és József Attila-díjat; 1976-ba Neumann János Díjat kapott. Halála után, 1997-ben a világ legnagyobb számítástechnikai szervezete, az amerikai IEEE Computer Society a Computer Pioneer Award (a számítástechnika úttörője) posztumusz kitüntetésben részesítette. Az írás szerzője diákpályázatunkon
a Simonyi Károly alapította Kultúra egysége kategóriában III. díjat kapott.
Irodalom
|
||||