SZEPESVÁRY PÁL
Raoul Francé
- a művész tudós
Élt a XIX. század végén
és a XX. első felében egy biológus, akire ma már csak kevesen emlékeznek.
Ez - mármint, hogy elfelejtik - mással is megesik. A különös ebben az, hogy
ez a biológus nem egy volt a többi között, hanem olyan, aki módfelett hatott
korára. Tudományára is, de elsősorban korára. Filozófusok, politikusok, művészek
figyeltek rá, és ami talán legfeltűnőbb, fiatal emberek raja választotta a
biológusi hivatást azért, mert az elbűvölő élő természetet ez a művész-író-gondolkodó
biológus, Raoul Francé mutatta meg nekik.
A magyar évek
Buda, Pest és Óbuda egyesítése után 10 évvel az Osztrák-Magyar Bank Bécsből
Budapestre helyezte azt a Franz Adolf Franzé banktisztviselőt, aki fiatal
kora óta megbízhatóan teljesített minden feladatot, aminek köze volt a pénzhez.
Néhány évig például a Glognitz melletti Schlögmühlben a bankjegypapír gyártására
ügyelt. A magas állásba kerülő, művelt, művészetkedvelő, festegető úr családjával
- feleséggel, két fiúval - az előkelő Tüköry-házba, az Akadémia utcába költözött,
kilátással a Dunára, Budára, a Gellért-hegyre.
A kisebbik, 10 éves fiú volt Rudolf, morva édesanyjának, Spisar Teréznek
Rudinkója. A német mellett a cseh volt Rudolf második nyelve, már amiatt is,
mert a háztartásban cseh leányok cselédkedtek. Az apa azonban erőltette a
franciát is, ő szólította Rudolfot időnkint Raoulnak, és emlékeztette a család
francia származására. Hitte-e komolyan az ezekről szóló mendemondákat, vagy
nem, nem tudni, de úgy mesélték, hogy 1813. augusztus 30-án, amikor Napóleon
a Visztula menti Kulm mellett vereséget szenvedett az orosz-porosz-osztrák
szövetségesektől, a csatatéren maradt egy sebesült francia, akit egy szász
tanító leánya hozott vissza az életbe. A "Français"-nek emlegetett ember azután
sorsát gondviselőjéhez kötötte, és a gyerekek ezzel a névvel nőttek fel, tisztes
körülmények között. Az ő unokája volt az 1839-ben, Csehországban, közvetlenül
a szász határ mentén született Franz Adolph Franzé. (Mondják még azt is, hogy
az a bizonyos sebesült francia a La Rochefoucauld család tagja volt.)
Az ifjú Franzé magyar iskolába járt. Gyorsan megtanult magyarul, nem
is akárhogy, mint hamar kitűnt, irodalmi szinten. Otthon érezte magát magyar
környezetben. Könnyen tanult, de nem lelkesen. A természetrajzot az iskolában
nem kisebb tanár tanította, mint Borbás Vince! És amit tanított, azt Raoul
Francé, a későbbi tekintélyes botanikus, szívből utálta. Nem préselve szerette
a természetet. Az ő világa a Sas-hegy, a Kamaraerdő, az óbudai Malom-tó volt,
ahol nap mint nap új állatokkal, növényekkel ismerkedett, szabad szemmel,
nagyítóval, maga barkácsolta mikroszkóppal. A megismeréshez persze könyvtár
is kell. Franzé az Akadémia Könyvtárában felfedezte Swammerdamot, Malpighit,
Leeuwenhoekot, de leginkább két könyv bilincselte le: Roesel von Rosenhof
1756-os "Ízeltlábú kedvtelések" (Insekten Belustigungen) és Christian Georg
Ehrenberg 1838-as "Az ázalékállatkák mint tökéletes szervezetek" (Infusorien
Tierchen, als volkommene Organismen) műve. A kézzel festett rézmetszetek lenyűgözték,
másolta a könyveket, rajzolta a képeket. Rátalált a kamaraerdei állataira,
és örömét lelte a művészi alkotásban. Azokban a könyveiben, amelyekben fiatalságára
emlékezik, mindig visszatérnek a könyvtári órák.
Fiatalkori kép
Apja - látva fia
tevékenységét - úgy vélte, okosabb, ha nem a hagyományos iskolát erőlteti,
így fia a Budapesti Kereskedelmi Akadémia - a mai Lengyel Gyula Kereskedelmi
Szakközépiskola - diákja lett. Francénak szerencséje volt. A kémiát és technológiát
Koós Gábor tanár úr, a zömök, szürke fürtű "égőszívű, szenvedő, hamvadó lelkű,
kinevetett" költő - emellett a koffeinmentes oldható kávé és egy mellékhatások
nélküli szalicilszármazék el nem ismert feltalálója - tanította, jó körülmények
mellett, egy előadóban, egy diák- és egy kutatólaboratóriumban, mikroszkópszobában,
gazdag szertárban és könyvtárban. Francé órák után itt tanyázott, és Koós
kedvvel tanítgatta analitikai kémiára és mikroszkopizálásra, így 17 éves korában
már gyakorlatot tarthatott társainak.
"Itt van egy ifjú úr, aki ugyan még csak 16 éves, de tudományunk csillaga
akar lenni. Felvennétek-e őt fiatal kora ellenére a Természettudományi Társulatba?
Szavatolok érte" - mondta Koós Paszlavszky tanár úrnak, a Királyi Magyar Természettudományi
Társulat elnökének. Felvették. A társulat legfiatalabb tagja lett, megnyílt
előtte a könyvtár, számos folyóiratával és modern könyvével, amellett megismerkedhetett
egy sereg emberrel. A társulatban a Magyar Nemzeti Múzeum tudósai is forgolódtak.
Francé hamarosan a múzeumban találta magát. Daday, Abafi-Aigner, Szépligethy,
Frivaldszky, Horváth Géza, Mocsáry, Kertész Kálmán - ők azok, akikre életrajzában
Francé szívesen emlékezik [1, 3]. A múzeum folyóiratában, a Természetrajzi
Füzetekben jelent meg 1892-ben első tudományos dolgozata: "Beiträge zur Morphologie
des Scenedesmus" (Adalékok a Scenedesmus [zöldalga] morfológiájához). Nehéz
megmondani, mi szebb? A közlemény mondanivalója, vagy a színes és mégis pontos
képek?
A Természetrajzi
Füzetek egyik táblája
Francé most már
önálló akart lenni. 17 évesen, 4 forinttal a zsebében elköltözött hazulról,
a menzát, a fűtetlen albérletet választotta. Házitanítója lett fiatalabb diáktársainak,
keresve ezzel havi 24 forintot. Atyai barátai, Paszlavszky, a Műegyetemen
tanító Entz Géza és a botanikus Klein Gyula sem tévesztették szem elől. Entztől
életre szólóan tanult, Klein segített neki, tanársegéde is lett, így fűtött
laboratóriumi irodákban élhetett, alhatott. Részben őszinte érdeklődésből,
részben pénzkeresés miatt grafikusi, nyomdatechnikusi ismereteket is tanult.
Rendszeresen bejárt a Borsszem Jankó szerkesztőségébe. Önálló rajzairól nincs
hír. "Ruhák ráncait, személyek környezetét, fákat, hátteret kellett rajzolnom."
Kapott ezért Jankó Jánostól kezdetben havi 12, utóbb 30 forintnyi bért. "Egyfajta
Krőzus voltam a szegény diákok körében."
Paszlavszky - a madárhangok nagy rendszerezője - a Természettudományi
Közlöny szerkesztője is volt. Egy napon - így meséli Francé - benyitott a
társulat könyvtárába. "Kellene egy jó kép az ausztráliai Xanthorrhoeáról.
Olyan szorgalmasan olvasgat itt: Nem tudja, hol szerezhetnénk egyet?" Francé
keresett, de másolhatót erről a fatermetű, méteres fűszálakkal övezett egyszikűről
nem talált. Elővette a tollat és a tust, rajzolt. Paszlavszky fürkészve nézte
az eredményt. "Ez nem nyomat! Ez eredeti. Honnan szedte?" "Rajzoltam." "Így
tud rajzolni? Erre szükség is lesz." Attól kezdve a közlöny szerkesztőségi
munkatársa lett.
Kortársai közül igaz barátságot Biró Lajossal kötött, egy ideig egy
szobában is laktak. Szemmel láthatóan hatott rá ez a kérlelhetetlen világnézetű,
eredeti ember. Amikor Biró összecsomagolt többéves új-guineai útjára, Francé
megindult cikkben búcsúzott tőle a Pester Lloydban. Entz elolvasta az írást.
"Legyen író! Több embert tanít majd, mint egy iskolai osztályt."
1892-ben Francé csatlakozhatott ahhoz a nagy tudományos vállalkozáshoz,
amit Lóczy Lajos kezdeményezett, szervezett és vezetett: a Balaton tudományos
tanulmányozásához. Ez a munka részint múlhatatlan geológiai, fizikai, biológiai
tudományos értékeket teremtett, részben felejthetetlen élmény volt a benne
részt vevőknek, különösen a fiataloknak. A városi úrfiak Balaton menti ezermesterekkel,
halászokkal, kocsmárosokkal ismerkedhettek meg, és megtapasztalhatták, milyen
a tikkasztó nap a sziklák felett, a viharos Balaton, a szúnyogfelhő, a jeges
víz, a dühöngő szél. Francénak a Balaton planktonja jutott. Eredményeit 1897-ben
összegezte [2]. A munka két évig tartott, és életre szóló maláriafertőzéssel
járt.
Múzeum, egyetem,
szerkesztőség… egyik tudományos közleménye jelent meg a másik után a Természetrajzi
Füzetekben, a Botanisches Zentralblattban, a Zeitschrift für wissenschaftliche
Zoologie-ban, az Österreichische Botanische Zeitschriftben, a Földtani Közlönyben,
a Zoologischer Anzeigerben, a népszerű újságokat nem is említve. Írt a Chlamydomonasok
rendszertanáról, az édesvízi tavak planktonjáról, mésztufában talált Confervitesekről,
Budapest Rotatoria-faunájáról, Bihar megye flórájáról, egy sereg alga szervezetéről
[1, 4]. Volt, amit viszont nem teljesített. Felajánlották a múzeumban, rendezze
a Haynald-herbáriumot. Túl sok gyönyörű könyv volt azonban a Haynald-hagyatékban
ahhoz, hogy ne a feladattal foglalkozzék. (Mentségére szóljon, hogy a herbárium
120 000 lapot tartalmaz [5]).
Bár a tudomány területén szemmel láthatóan egyenesbe került, élete
korántsem zavartalan. A Kereskedelmi Akadémiát 1893-ban befejezte, de ez nem
jogosította fel egyetemi tanulmányokra. 1894-ben temérdek különbözeti vizsga
után érettségizik, 65, nehezen keresett pénzbe kerülő vizsga után. Évek óta
dolgozott a Műegyetemen, most végre beiratkozott hallgatója lett. 1898-ban
már doktorálhatna. A disszertáció kész: "A Craspedononasok szervezete". A
vizsgadíj 600 forint. Megvolt a pénze, de az utolsó évben felélte. Nem lett
doktor, nem lehet egyetemi tanár. Ezenközben meghal a napajedli nagymama,
apja meghal tuberkulózisban, anyja, bátyja visszaköltözik Morvaországba, szerelmének
szülei keveslik a leendő vőt, magára marad. Az a társadalmi helyzet, amit
elért, nem tekinthető véglegesnek. Fölvetődik benne: a tudomány, amiben elérte
szép eredményeit, az a tudomány-e, amit művelni érdemes? Entz Géza, atyai
támasza megérti és segít is. "Fiatal barátom, a magyaróvári Mezőgazdasági
Akadémia most alapít új növényélettani kísérleti állomást. Jó hely lenne az
magának. Meglehet, még igazgató is lesz, amellett taníthat az akadémián. Biztosan
jól érzi majd magát." 1898 májusában Francé és könyvesládái megérkeztek új
állomáshelyükre.
Ezekben az óvári években a hétköznap a munka, az este a tanulás, az
elmélkedés, az ünnep a művészet ideje volt. Linhardttal és Hegyivel közösen
megszületett "A répamag betegségei és a répabetegségek" című mű, cikkek jelentek
meg többek között a répasérülések kórtani jelentőségéről, az árpa foltos betegségéről,
a gyümölcsfák monília betegségéről. A növénybetegségek atlaszához készült
26 tábla, ha igaz, ma is látható a Mezőgazdasági Múzeumban. Más, különös atlasz
festésére is készült. Volt Magyaróvár rendőrorvosának, Francé barátjának egy
sajátos visszatérő feladata. A szigetközi Duna-ágakban fel-felbukkantak feljebb,
Bécsben, Pozsonyban vízbefúltak. Ilyenkor jegyzőkönyvnek kellett születnie
a tetem állapotáról, a halál vélhető idejéről, a holtnál talált levélről,
okmányról, ruhacímkékről stb. Milyen segítség lenne a rendőrorvosoknak egy
atlasz két, három, négy hétig ázott hullákról, szép, színes vízfestményekkel!
Hozzá is láttak, készültek táblák, de a munka aztán, más okokból, abbamaradt
[6].
Ami az estéket illeti, Francé nekifogott a filozófiának. Időrendben,
csak forrásokra támaszkodva, kerülve a kommentárokat. Csalódott is, nem is.
Egy filozófussal sem értett egyet fenntartás nélkül, de bizakodott. "Itt az
idő, hogy alkalmazzam mindazt, ami tanulmányaim során agyamban kikristályosodott."
Megírta "A tudomány értéke. Egy természetkutató szabad gondolatai"
című könyvét. Ez a könyv egy új Francé-korszak kezdete. Nem szakcikk, nem
tankönyv, hanem elmélkedés, amit kerek harminc év után is Francé az "életről
szóló egész elméletem alapkövé"-nek tart. A mai szemmel korát megelőző, "államra,
egyházra, iskolára, társadalomra fittyet hányó..." könyvet hamar kiadták,
de fogadtatása szinte ellenséges volt. Külön tüske volt szerzőjének, hogy
nevét írói álnévnek tartották. Kerek hatvan cikk és tudományos közlemény után!
Két jeles szakember viszont kezét nyújtotta. Jöjjön Münchenbe, ott a helye.
Magyaróvárról a vonat hamarabb ért Bécsbe, mint Budapestre. A hétvége
a zenéé, a színházé, a kiállításoké volt. Bécs hozta meg a házasságot is.
1901 februárjában feleséggel, Caroline Moserrel tért haza Magyaróvárra. Decemberben
megszületett Walter fiuk, de ekkor már Németországban éltek. Ahogy Paszlavszky
professzor úr sejtette Magyaróvárra indulásakor: "Kedves barátom, igaza van,
hogy elmegy, meg nincs is... nem lehet visszatartani, de nem is szabad."
A sikeres évek
A XIX. század vége, az előző századi felvilágosodás "fellazítása" nyomán,
új nézetek sorát érlelte meg. Materializmus, szocializmus, származástan, új
zene, új festészet toborozta híveit és vívta ki a régi rend haragos ellenhatását.
Németország sem volt kivétel. A természettudományok tekintetében Ernst Haeckel
és Wilhelm Ostwald szenvedélyesen toborozták híveiket a monizmus zászlaja
alá (a "Monista vasárnapi prédikációk" legalább három kötetben jelentek meg),
Darwin tanait indulatosan védték, a biológiában az "életerőt" szinte kiátkozták,
és nem értették, mi baj lenne a materialista magyarázatokkal.
Ezt a légkört érzékelte a Münchenbe települt Francé. Ide költözött,
mivel próbálkozásai a Viewig kiadóval Brunswickban, majd munkája az adersstedti
cukorrépa-termesztő intézetben nem sikerült. Itt azonban magára talált. Cikkeket,
tanulmányokat írt, legalább tizenötöt magyarul, a Természettudományi Közlönybe.
Befogadta őt a zenészek, költők, írók, filozófusok, okkultisták, spiritualisták
schwabingi társasága, ahol megismerte a század számos jelentős alkotóját.
(Ez volt annak a Racowitza grófnőnek köre, aki miatt annak idején, a férjével
vívott tragikus párbajban az ismert szocialista Ferdinand Lassalle életét
vesztette.) Az egyetemen teológiát, kultúratörténetet hallgat, a képzőművészeti
főiskolán festeni tanul. Mondják, tagja lett a monista szövetségnek. Ha ez
igaz, a döntés tévedésnek bizonyult. Váratlan szenvedéllyel nekitámadt az
egyháznak. A Szabadgondolkodók Társasága tagjaként - talán Nietzsche-követőként
- kereszténységellenes cikkeket publikál.
Egy, az Umschauban megjelent cikkében máig fájdalmas jelenséghez nyúl:
a siralmas iskolai természettudományi képzéshez. Felfigyel rá és megkeresi
őt a Franck’sche kiadó két tulajdonosa: meg kellene alapítani a Természetbarátok
Társaságát és ki kellene adni a tagok számára egy folyóiratot, lehetőleg illetménykötetekkel.
Francé egyetért. Megszületett a havi Kosmos, a természetbarátok kalauza, négy,
jó tollú kutató könyvecskéjével. Ezek között jelent meg a 90 oldalas "Növények
érzéki élete", összesen 30 kiadásban, a "Cserkészés egy csepp vízben", 21
kiadásban, a 84 oldalas "Növények szerelmi élete", 30 kiadásban. Az utóbbi
címe nyilván szándékoltan kihívó. Volt iskola, ahol el is kobozták. Cikk cikket
követett a Kosmosban, az Aufbau der Entwicklunglehre folyóiratban, az okság
elvéről a biológiában, a mutációkról, a sejtélettanról, a fejlődéstanról,
az emberi természet állati vonásairól, az algák fényérzékeléséről, a lamarckizmusról,
majd könyv a darwinizmus fejlődéséről.
Fölvetődik azután a nagy terv: meg kellene írni a növényi Brehmet!
Írjon meg Francé mindent, amit a növényekről tudni érdemes. Nagy feladat,
nagy teljesítmény, még munkatársakkal is! 1907-ben kész a "Das Leben der Pflanze"
(A növények élete) első kötete, 564 oldalon, ugyanabban az évben az 594 oldalas
második kötet, 1908-ban a "Floristische Lebensbilder" (Florisztikai képek)
első kötete, 1912-ben a második a "Das Leben der Pflanze" 526, illetve 544
oldalas kiadásaiban.
A "Cserkészés egy csepp vízben" nagy sikere egy társaság alapításának
ötletét vetette fel. Érdeklődő mikroszkopizálóknak szánva megszületett a Német
Mikrológiai Társaság, kiadták folyóiratát, a Mikrokosmost, megalakult a társaság
könyvtára, amit Francé a müncheni Biológiai Intézetté fejlesztett. Az intézetben
meghívott előadók továbbképző tanfolyamokat szerveztek, de ami igazán fontos,
az a főállású munkatársakkal meginduló biológiai kutatómunka.
A megfigyelések és a maradandóan jelentős felfedezések alapján a Biológiai
Intézetben négy terület bizonyult érdekesnek: a talajbiológia, a növény-"pszichológia",
az ökológia és a biotechnika. Az elért eredményekről könyvek szólnak [7, 8,
9, 10]. Ismert, hogy a gondolkozásra való restség miatt az ember ritkán méri
elődei tevékenységét értékén. Az a kép azonban, amelyet Francé felvázolt a
talaj élővilágáról; azután annak tudatosítása, hogy a környezet érzékelése
és az erre válaszoló mozgás, viselkedés nem csak az állatok jellemzője; annak
a szemléletnek bevezetése, amely szerint az élők közössége olyan épület, amelyből
csak óvatosan szedhető ki akárcsak egyetlen tégla; nem utolsósorban pedig
annak bemutatása, hogy mennyire ihletőek a természetesen kialakult, célszerű
növényi és állati struktúrák a technikusoknak, evidensen utalnak Francé érdemeire.
A talaj életközösségének, az edafonnak gondolata, mint meséli, hatéves
Walter fiához fűződik, akinek egy erdei sétán elmagyarázta, hogy a pocsolyában,
a lábuk előtt temérdek olyan élőlény él, amelyet szabad szemmel nem látni.
"És a talajban, alattunk? Ott nem?" Ma a plankton mintájára edafonnak nevezett,
a talajban élő lények egymásra utalt közössége iskolai tananyag. Bár olyan
művészi élményt jelentene tanulása, mint Francé írásainak olvasása!
A növények érzékelő, reagáló, agyafúrtan okos viselkedésének kutatása
az anatómiával kezdődik, és számos jelenség leírásán át, nyugtalanító kérdéseknél
végződik. Az adott korban még a filozófiához csatolt "lélektan" sem találta
meg a helyét a természettudományok körében, hát még az állat-, illetve növényviselkedés
elemzése, amelyre máig keresik a kellően óvatos definíciót. Francét ezzel
a területtel kapcsolatban valójában igazán a háttér érdekelte: a közös jelleg
keresése növény, állat és ember között, a növények "rehabilitálása", az élő
anyag, a protoplazma - mint a "lélek" hordozójának - természete.
Életközösségekkel Francénak planktonkutató kora óta találkoznia kellett.
Az edafon esetén még nyilvánvalóbb lett az élő rendszer elemeinek egymásra
utaltsága. Leginkább azonban az erdő nyűgözte le. Hat könyvben vallott szerelmet
az erdőnek, még akkor is, ha tudván tudta, hogy Európában eredeti állapotban
szinte nem talál ilyet. Számára az erdő az egyensúly, az örökkévalóság színpada.
Nem egy könyve a "német erdőről" szól. Miért német? Olvasói kedvében akar
járni? Talán nem. Talán ezzel fejezte ki, hogy most nem mediterrán cserjésekről
és nem trópusi őserdőről akar szólni.
Nincs természetjáró, aki ne venné észre, mennyi ravaszsággal terjeszti
magjait fű és fa, milyen bölcs statikával védi magát a széltől a gabona szára
és a sziklai törpefenyő, és nincs városlakó, aki ne mondaná az emeletmagas
repülőgépre, hogy olyan, mint egy bálna, vagy a helikopterre: szitakötő. Azt
hinnők ezek után, hogy Francé száz és száz, gondosan összegyűjtött biotechnikai
példája nem okoz meglepetést. Nem így volt. Az érdeklődő olvasókra a leginkább
tevékenységének ez a területe hatott. Meg volt győződve arról, nagy szolgálatot
tesz, ha rávezeti a technikusokat arra, keressenek megoldási ötleteket a természetben.
Maga is így tett. Szabadalmaztatta azt a sószórót, ami a mák fedeles termésének
hű mása, és amivel végre egyenletesen tudta a sót teríteni. Példáit néha fejcsóválva
kell szemlélnünk. Egy sugárállatka és egy golyóscsapágy bizony nem hasonló
funkcionálisan. A végső kérdés azonban ismét az ok: milyen elvnek engedelmeskedik
az élő szervezet, amikor feltalálja az optimális megoldást?
Tudott, hogy az élet nem olyan egyoldalúan derűs, mint látszik. A munka
elkerülhetetlenül kicsinyes gondokkal jár. Francé is hol összekapott, hol
kibékült szerkesztőtársaival, kiadóival. Fájdalmára meghalt édesanyja is,
30 éves, tehetséges művész bátyja is. A harmadik tuberkulózishalál a családban.
Felesége nem tudott, nem akart lépést tartani lázas életmódú férjével, házasságuk
megromlott. A férj különköltözött, fia édesanyja oldalára állt. A látszatot
fenntartották, társadalmi helyzetük maradt, amilyen volt.
Kedve ellenére 1916-ban bemutatták egy írónőnek, egy Friedrich nevű
ügyvéd feleségének, Annie-nak, aki a Harrar művésznevet viselte. Másnap Frau
dr. Friedrich már a Biológiai Intézetben dolgozott. Munkatársa lett a "növényi
Brehm" szerkesztőinek, és örök társa Raoul Francének. Nem mozdultak egymás
mellől. Hagyatékukban nem találtak levelet, amit egymásnak írtak volna. Válni
egyikük házastársa sem akart. Hét év múlva köthettek házasságot.
A világháború évei alatt Francé idegenrendészeti jelentkezésre kötelezett
magyar állampolgár - keveset publikált, főleg a talaj életéről és a biotechnikáról
szóló könyvein dolgozott.
A filozófusévek
1914-ben a Németországban élő Francé mögött már 15 évnyi sikeres biológiai
kutatás, növény-ingerélettani felfedezések, a talaj élővilágának úttörő tanulmányozása,
biotechnikai felismerések állnak, ezek mellett intézetlétesítés, folyóirat-kiadás,
egyesületalapítás, szellemi közéleti tevékenység és sok jelentős könyv megalkotása.
A háború alatt alig jelenik meg írása, utána, úgy tűnik, nem tudja és nem
akarja ott folytatni, ahol előtte abbahagyta.
Békére vágyva Francéék a húszas évek elején a frankföldi Dinkelsbühlben
telepedtek le. Francé már 15 évvel ezelőtt felfedezte magának ezt a középkort
idéző kisvárost. Lakást béreltek, elhelyezték az íróasztalokat, és írni kezdtek.
Kerek három év alatt Annie Harrar 7 könyvet írt, köztük a legemlékezetesebbet
Paracelsusról [11].
Francé úgy érzi, ideje tapasztalatait összegezni, mégpedig sokkal szélesebb
érvénnyel, mint ami egy szaktudóstól elvárható. Ideje, hogy mérlegre tegye
a darwinisták, monisták, materialisták, vitalisták, teológusok, pszichológusok,
társadalomtudósok, természetkutatók nézeteit és összemérje azokat a magáéival.
Filozofálni kezd.
A siker nem egyértelmű. Híveket és ellenfeleket teremt, szenvedélyeseket.
Minden filozófiai mű meggyőzni kíván, Francéé különösen. Az olyan könyvcímek,
mint "A helyes élet" vagy "Így kell élned" magabiztos térítő szándékról vallanak,
de elvont filozófiai műveinek fejezetei is tanácsokkal zárulnak. Ez ellenszenvet
kelthet.
A szóban forgó
filozófiai művek Francé elképesztő olvasottságát mutatják meg, mind természettudományi,
mind filozófiatörténeti területen. Egyik főművében, a Biosban [12] d’Alembert-től
Malthuson át Zermelóig kereken 150 tudós és művész szerepel, leggyakrabban
Haeckel, Spencer, Kant, Goethe, Gauss, Mach, Newton, Schopenhauer. Francé
nem felelőtlen. Ismeri kora tudományát, így a kvantumelméletet és a relativitáselméletet
is.
A filozofálás eredménye szintézis. Új rendszer születik, amelynek az
"objektív filozófia" nevet adja. Összefoglalása az 1921-ben kiadott kétkötetes
Bios. Nem könnyű olvasmány. Feltételezi, hogy az olvasónak nem idegen a filozófia
szóhasználata, hogy az olvasó asszociációi egyirányúak a szerző asszociációival.
Hosszú mondataiban torlódnak a vonatkozó névmások, ami még akkor is nagy figyelmet
követel, ha azok neme, hála a német nyelv szerkezetének, segíti az eligazodást.
A filozófiai könyvek ellenkezésre szokták olvasóikat ingerelni. Ez a Bios
esetében sincs másképpen, annál is inkább, mert a tételek itt valóban univerzális
érvényűeknek mondatnak ki.
Ugyanakkor az objektív filozófia nagyon sok vitathatatlanul értékes
gondolatot fejt ki, amelyek új köntösben, például rendszerelméletben, környezetvédelemben
máig hatnak, anélkül hogy Francé neve közismert lenne.
Az objektív filozófia alaptétele - végletesen leegyszerűsítve - az
az állítás, hogy a materialista monizmus nem magyarázza kielégítően a világot,
de a világ anyagi és szellemi részekre bontása sem fogadható el. A világ hierarchikusan
épül fel, kvantumtól és elektrontól, élettelen és élő anyagon át a naprendszerekig,
de ebbe a világba beletartozik a szellemi világ is, az eszmék, a művek. Ez
az egy világ létezik, a Bios, amelynek minden szintre terjedően egyformán
érvényes törvényei, "világtörvényei" vannak. A világtörvények nyugalomra,
békére, harmóniára, örökkévalóságra vezetnek, a világtörvények ellen vétő
lépések nyugtalanságot, bizonytalanságot, békétlenséget idéznek elő. Lévén
az ember és társadalma is a Bios eleme, jó, ha ismeri a világtörvényeket és
azok szerint él.
Francé hét világtörvényt fogalmaz meg ("eine heilige Siebenzahl"):
(1) a lét, (2) az integráció, (3) a működés, (4) a legkisebb erőfeszítés,
(5) a szelekció, (6) az optimum és (7) a harmónia törvényét. Hiábavaló és
vétkes szándék lenne a hét törvény lényegét 10-20 sorba tömöríteni. Érdemes
azokat tanulmányozni, de a forrásnál [12]. Ami megtehető, az az olyan állítások
és érvelések kiemelése, amelyekre a ma embere is akaratlanul rezonál.
A legfontosabb törvény a harmónia törvénye. Minden létező harmóniára
törekszik, ami Francé definíciója szerint az állandósággal, a változatlansággal,
a múlhatatlansággal egyenértékű. A diszharmónia elmúlás, pusztulás. A harmónia
megtestesítője a - Francé szemében - véges kozmosz, amelynek megmaradó anyagból
álló elemei körfolyamatokban minduntalan visszatérnek kezdeti állapotukhoz.
A maga szintjén harmonikus rendszer a természetes erdő, sőt minden olyan lény,
amely környezetével egyensúlyba került.
A harmónia törvényével Francé tagadja a darwini, haeckeli, spenceri
fejlődést. Nem lehet a világ alapjellegzetessége az, hogy "a világ fejlődni
akar". A világ harmóniára, állandóságra törekszik. A fejlődés nem lehet világtörvény,
mondja Francé, mert az állandóság és a változás közül az állandóság a magasabb
rendű. Jobb is lenne "fejlődés" helyett "kialakulás"-ról beszélni. Változás
van, olykor kényszerű, olykor véletlenszerű, de a cél az egyensúly, a harmónia
helyreállítása. Gondolni lehet például az olyan, regenerációnál megfigyelhető
folyamatokra, amelyekben a fejlődés megfordul: a szervezet visszatér olyan
állapotba, amelyben előzőleg már volt, vagy az ismert paleontológiai tényre,
hogy bizonyos ősalakok tovább fennmaradnak, mint a tőlük származottak.
A "létezők rendezett, metafizikát kizáró Biosának" egységét a lét törvénye
ismeretelméleti megfontolások ("biocentrikus megismerés") talaján definiálja.
A rendezettségről az integráció törvénye szól, mely szerint a szintek integrálják
az alárendelt szintek jellegzetességeit, de sajátos tulajdonságaik is vannak.
Az egyes szinteken létező egyéneket működésük jellemzi. A működés alakítja
formájukat, szabja meg viselkedésüket. Mind a forma, mind a viselkedés a maga
szintjén optimális, a harmóniát leginkább megközelítő, "optimoklin" módon
"harmonoklin" akar lenni. Ebben a létezőket a legkisebb erőfeszítés és a szelekció
segíti-korlátozza.
A funkció - mechanikai okokból - "parsimoklin", a tökéletes alakot
a lehető legkisebb minőségi és mennyiségi ráfordítással kell elérnie, és úgy
kell működnie, hogy az állandóságot a legrövidebb úton érje el. Példa erre
a biotechnika ezernyi megoldása, mondjuk a legkevesebb anyagból legszilárdabb
héjat építő kovamoszat, vagy a nehéz testet gazdaságosan hordozó csontváz.
A szellemi szintre nézve érdekes Avenarius Biosban idézett gondolata: "Appercepcióhoz
a lélek nem használ fel több erőt, mint amennyi kell, s ha több appercepció
létezik, azt választja, amelyik ugyanazt a teljesítményt kisebb erőfeszítés
árán nyújtja, vagy ugyanolyan erőfeszítésnél legjobban teljesít." Francé ehhez
hozzáteszi: "Igazat mondani, helyesen cselekedni, logikusnak lenni, ehhez
kell a mindennapi életben a legkisebb erőfeszítés."
A szelekció törvénye elismeri, hogy a létezők számos módon kísérleteznek
a környezet hatására vagy spontán módon bekövetkező állapotváltozásokkal,
és ezeket az optimum irányába a szelekció tereli. A szelekciót Francé számos
példával szemlélteti: kvantált mennyiségekkel, diszkrét spektrumvonalakkal,
szemipermeábilis hártyákkal, katalizátorokkal, sőt még - tekintsük tréfának?
- infinitezimális mennyiségekkel is, amelyek végtelen kicsinnyé válnak, de
nem tudnak azok lenni. Az élővilágban a szelekció selejtezi ki például a túl
nagy tömegű vagy túl kicsiny termékenységű élőlényeket, de nem a darwini,
egymással folytatott harc útján. A törvény méltatásánál Francé sok példát
mutat az élővilágban és a társadalomban megfigyelhető segítségnyújtásra, együttélésre,
tartós biocönózisokra, életközösségekre.
A szelekció célja azoknak a részeknek a kiválasztása, amelyek az egész
optimumához, harmóniájához állnak közelebb. Minden szintnek megvan a maga
optimuma, ami csak akkor mozdul el, ha a körülmények megváltoznak. Ugyanakkor
a rendszernek is optimuma van, és egy rész csak akkor lehet optimális, ha
a rendszer is az.
A Bios megjelenése után Francé minden eddiginél tevékenyebb. 10 év
alatt legalább 15 könyvet, az 1924-ben meginduló Telos folyóiratba három év
alatt 57 cikket ír, műveinek száma 110 körül van. A téma többnyire az objektív
filozófia, de a könyvek között most már önéletrajzi jellegű [3], utópisztikus
[13] és szépirodalmi [14] is van. Ez az az időszak, amikor az Athenaeum és
a Dante kezdi kiadni Francé könyveit magyarul, olyanok fordításában, mint
Herényi Gothard Sándor, Lambrecht Kálmán, Vadász Elemér, sőt Benedek Marcell.
Francé jó néhány könyvét elkapkodták, népszerű lett. Rengeteg ember
talált magának szóló üzeneteket a művekben, annál is inkább, mert azokban
nemcsak a természetről, hanem technikáról, kultúráról, művészetről, még politikáról
is esett szó. Francéra a Bauhaus építésze és a nemzetiszocializmus (az "ökofasizmus")
kritikusa egyaránt hivatkozik.
A "béke" évei
Raoul és Annie Francé 1931-ben úgy gondolták, a harmónia törvénye most már
azt sugallja, pihenjenek. Francé ekkor 57 éves, 38 éve alkot. Úgy vélték,
hogy ismertek, könyveik keresettek, azoknak és fordításaiknak jogdíjából megélhetnek,
választhatják már a nyugalmasabban berendezett életet. Francé első szerelme,
bátyja, apja tuberkulózisban halt meg, félt ettől a betegségtől, félt a nedves,
hideg telektől. Ausztriából - 1923 óta ott laktak - az Adria mellé telepedtek,
Dalmáciába, Dubrovnikba, amit akkoriban mi csak Raguzának hívtunk. Házukban,
kertjükben, dolgozószobáikban békében éltek, délelőttönként írtak, délután
pihentek, elsétáltak a városi kávéházba, találkoztak barátaikkal, este zenéltek.
Annie énekelt, Raoul zongorázott.
Pedig ezek az évek, különösen a 30-as évek vége a dalmát tengerparton
is megkeserítette az életet. Hitler pártjának, az NSDAP-nek az irattára a
második világháború után hozzáférhető lett. Roth, Francé életének krónikása
innen összegyűjtött sok, Francéékra vonatkozó dokumentumot [1]. Ezek közül
csak kettőt említünk:
1936. december 23. A Nemzeti Irodalmi Kamara elnökétől. "Mint tartósan
külföldön élő írótól megvonom nemzeti kultúrkamarai és nemzeti irodalmi kamarai
tagságát."
1937. június 16. A Nemzeti Irodalmi Kamara a Franck’sche kiadónak:
"A Francé-könyvek fordítási joga eladásának megtagadása egy francia társaságtól
nem a kiadó, hanem a szerző, Raoul H. Francé ellen irányul. Francé és felesége
műveinek terjesztése a Német Birodalom területén nem kívánatos. Ezért munkáik
alkalmatlanok arra, hogy külföldön német szellemi tulajdonként jelenjenek
meg."
Tegyük ehhez hozzá, hogy amikor 1943-ban az olasz csapatok feladták
Raguzát, a győztesek Francéékat "náci kollaboránsoknak" nyilvánították.
Francéék a hadszíntérré vált Raguzát 1943 áprilisában, mindent hátrahagyva,
az utolsó pillanatban hagyták el. Időlegesen a budapesti Török Panzióba költöztek,
más menekültek közé. Jobb lakást kerestek, annál is inkább, mert Francé betegnek
és egyre gyengébbnek érezte magát. Régi maláriájára gyanakodott, de a baj
leukémia volt. Október harmadikán elhunyt.
A Farkasréti temetőben évekig látogathattuk Francé sírját. Sziklára
emlékeztető sírköve a szabad természetet idézte. Egy idő után hiába kerestük.
A temetőirodában lapozgattuk az anyakönyveket: "a sírhely megszűnt". Keserűségünk
akkor oldódott fel, amikor évek múltán olvashattuk: a 80 éves testvér, Alexander
Harrar gondolta úgy, hogy az 1971-ben elhunyt Annie és Raoul egymás mellett
nyugodjanak a Hallein melletti Oberalm virágos temetőjében.
IRODALOM
[1] Roth, R. R.: Raoul H. Francé and the Doctrine of Life. 1st Book Library™
https://1stbooks.com. 2000
[2] Franzé, R.: Die Protozoen des Balatonsees. - Resultate wiss. Erforsch.
Balatonsees 2/1, 1-64.
[3] Francé, R. H.: Der Weg zu mir. Der Lebenserinnerungen erster Teil. Kröner
Verlag Leipzig, 1927
[4] BTQ - Gesellschaft für Boden, Technik und Qualität. https://soel.de/btq/BTQFranc.htm.
[5] Bakos T.: Haynald Lajos élete és munkássága. Természet Világa 136, 8.
sz., 2005
[6] Francé R.: Az állatok csodálatos világa. Franklin Társulat, Budapest,
1940
[7] Francé, R. H.: Das Edaphon. Untersuchungen zur Oekologie der bodenbewohnenden
Mikroorganismen. - Arb. Biol. Inst. München 2, 1-99. 1913
[8] Francé, R. H.: Pflanzenpsychologie als Arbeitshypothese der Pflanzenphysiologie.
- Franckh’sche Verlagshandl., Stuttgart, 1-108. 1909
[9] Francé, R. H.: Bilder aus dem Leben des Waldes. - Franckh’sche Verlagshandl.,
Stuttgart, 1-93., 1909
[10] Francé, R. H.: Die technischen Leistungen der Pflanze (Grundl. einer
obj. Philosophie II) - Veit & Comp. Verl., Leipzig, 1-296., 1909
[11] Francé-Harrar, Annie: Die Tragödie des Paracelsus. W. Seifert, Stuttgart-Heilbronn,
1924
[12] Francé, R. H.: Bios. Die Gesetze der Welt. Band I-II. W. Seifert, Heilbronn,
1921
[13] Francé, R. H.: Phoebus. Ein Rückblick auf das glückliche Deutschland
im Jahre 1980. Drei Masken Verlag, München, 1927
[14] Francé, R. H.: Die Waage des Lebens. Niels Kampmann, Heidelberg, 1920
[15] Botanikai Közlemények. XL. kötet, 1943, 413. o.
Természet Világa, |
137. évfolyam, 7.
szám, 2007. július
https://termvil.hu/archiv/
https://chemonet.hu/TermVil/ |