Nem újság
a tudomány és a technika iránti érdeklődés; a reneszánsz nagy földrajzi,
csillagászati és történetírói fölfedezései óta állandó az európai civilizációban.
Jól látható ez Pierre Chaunu (magyarul is olvasható) remek könyvéből, hisz
Chaunu a nagy eseményekben, személyiségekben és gazdasági változásokban
egyáltalában nem szűkölködő „klasszikus Európa” legfontosabb jelenségének
a természettudományos forradalmat tartja, pedig ő maga a tudomány- és technikatörténet
területén nem különösebben tájékozott. S ez a vélemény korántsem a mi korunk
álláspontjának a visszavetítése a múltba, hanem a XVII. és XVIII. század
művelt emberfőinek az elképzelése. A tudomány – de sohasem csak a szűkebb
értelemben vett természettudomány és matematika – az újkori Európa civilizációjában
– ez Chaunu tanulságos könyvének egyik fontos megállapítása – mindig igen
lényeges szerepet játszott. Érthető hát a tudomány eredményei és múltja
iránti érdeklődés a tudomány aktív művelőinek körén túl is, a nagyközönség
körében.
Érthető, de vajon elegendő-e?
Elég-e, hogy az érdeklődés jobbadán csak a tudomány nagy eredményeire korlátozódik?
S elegendő-e, hogy még a szakemberek is csak az eredményeket tartják számon
a tudományok múltjából, kisebb-nagyobb évfordulók alkalmából vagy tekintélyesebb
tanulmányokhoz írt bevezetőkben emlékezve a kiemelkedőbb elődökre? Elegendő-e
ma, amikor a tudomány – a mindinkább tudománnyá alakuló technológiákkal
együtt – nemcsak az európai civilizációt, hanem az egész világ sorsát meghatározó
tényezők egyike? Hiszen a klasszikus Európa korának örökre vége, s ma,
az atomfegyverek, az automatizáció, az univerzális elektronika, a környezetszennyezés
korában egy jó szemű ötéves gyermek különösebbeket láthat a hajdani utópisták
képzelte leghihetetlenebb álmoknál.
Eredmény-központúság
Álljunk meg itt egy szóra,
mert tisztázni kell, hogy ebben nem föltétlenül az ismeretterjesztés a
hibás. A honi ismeretterjesztés fürgén dolgozik, és úgyszólván minden valódi
vagy várható eredményről lelkiismeretesen (vagy inkább csak lelkesen?)
tájékoztatja a „közönséget”. Egy kicsit tán az ismeretterjesztés szaporasága
miatt alakult ki a jelenlegi képünk a tudományról, mely az eredmények mind
gyorsabban növekvő halmazaként elébb-utóbb vagy a pokolba, vagy a mennyországba
fogja ragadni az emberiséget a gyorsuló idő tüzes szekerén. Minden ismeretterjesztés
szükségképpen eredménycentrikus, ám az eredmények csak faluk vagy városok
a tudomány útjai mentén, s a településekből az út kanyargós futása sohasem
határozható meg. A tudomány jelene mindig egy-egy eredményvárosban rendezkedik
be, ahová többfelől vezetnek az utak és ahonnét újból sokfelé ágazhatnak.
Az elágazások és összefüggések eme nagy tér-időbeli hálózata azonban kimarad
az ismeretterjesztésből. S nemcsak az ismeretterjesztésből, hanem az emberek
tudatából is. Hiszen az emberek – a szakmák leghíresebb tudósai is – az
eredményvárosok lakói, eredménycentrikusan gondolkoznak, éppen ezért formálták
ilyenre ismeretterjesztésünket is.
A tudományos határ és
a tudomány határai
Elég egyetlen pillantás
egy felfedezéslexikonba, s azonnal megállapíthatjuk, hogy a tudományos
felfedezések zöme, úgy 80-90 százaléka az utolsó 300-400 évben történt,
s ennek a 80-90 százaléka pedig az utóbbi 6-7 évtizedben. Ha ellenben az
egy névre jutó fölfedezések számát hordjuk fel, akkor meglepően állandó
görbét kapunk, néhány kisebb-nagyobb csúccsal: a görög tudomány nagy korában,
majd a XVII. században és a XX. század első felében. Ha pedig a felfedezéslexikonokba
soha be nem kerülő kutatókat is megpróbáljuk számba-szerbe venni, a görbe
a kutatószám nagy növekedése miatt az utóbbi évtizedekben kifejezetten
esik: ma sokkal több kutató jut egy fölfedezésre, mint régebben; régebben
egy-egy tudósra többnyire egynél több jelentős fölfedezés jutott, ma pedig
föltétlenül több, néha nagyon sok kutató jut minden fontosabb felfedezésre.
A felfedezések robbanásszerű
számbeli növekedése tehát ahhoz hasonlítható, mint amikor néhány úttörő
nyomában egyre több telepes száll meg és gyarmatosít egy addig nagyjából
lakatlan területet: a lehetőségek végtelennek látszanak, minden lépésnél
új és váratlan felfedezések várják a hódítókat, és nagy emberi erőfeszítések,
de csekély anyagi „befektetés” árán jelentős eredmények várhatók. A tudomány
s a véle egyre szorosabban szövetkező technika az utóbbi 300-400 évben
ezt a végtelen szabad határt hasznosította.
Mára ellenben a legtöbb
területen megváltozott a helyzet. Meghódították és megművelték mindenfelé
a határt. Ma már viszonylag szerény fölfedezésecskékhez is költséges, néha
irtózatosan drága eszközök és berendezések kellenek, és még a kísérletektől
többé-kevésbé távoli, elméleti és matematikai tudományokban is tetemes
összegekbe kerül a kutatáshoz nélkülözhetetlen körülmények – oktatás, könyvtárak,
információhálózat, szakmai kapcsolatok – megteremtése. Drága mulatsággá
vált a tudomány. És még az egyre szűkülő kereteit is meg kell osztania
a hadi kutatásokkal és technikával. Néhány nagy tudós, köztük Szent-Györgyi
Albert, idejekorán észrevette a veszélyt, s elszánt harcba kezdett, hogy
megvédje a békés kutatás anyagi bázisát a közvetlenül vagy közvetve hadi
célokat szolgáló kutatás ellen. Mára – legalábbis pillanatnyilag – a vita
eldőlt a haditechnikai kutatások javára, s a döntésekért felelős vezetők
mindenütt alaposan meggondolják, hogy mire fordítsák a hadászati technikára
költött milliárdokból megmaradó kisebb-nagyobb összegeket. Válogatni kell,
mégpedig erősen, s nemegyszer bizony a drága berendezésekhez kell témákat
keresni, hogy kihozható legyen a nagy fene monstrumból legalább annyi új
eredmény, amennyit a „közvélemény” az eszköz árához képest elvár, s illőnek
talál. Az így születő eredmények persze leginkább csak a tudományos publikációk
vészes túltermelési válságát fokozzák.
Mert ha egy területen túlontúl
megszaporodnak az ismeretek, aránytalanul megnehezülhet az új eredmények
keresése. Sőt még az áhított cél közelében sem mindig lehet eldönteni,
nem futottak-e már be mások: ez persze megeshetett régebben is, lényegesen
ritkábban s nagyobb tételeknél, mint ma. De régebben azért másként vélekedtek
erről a tudósok, mint a mai teljesítményekre törő és eredménycentrikus
kutatás korában. Paul Langevin pl. Einsteintől függetlenül s valamivel
korábban rábukkant a speciális relativitáselmélet legfontosabb következményére,
a tömeg és az energia összefüggésére. Mikor azonban Einstein levezetése
a kezébe került, a mesterművet megillető tisztelettel és örömmel olvasta,
s többé nem is gondolva saját eredményére, Einstein tanainak legelső lelkes
védője és terjesztője lett.
A példából persze nem hagyható
ki Langevin – és Einstein – nemes egyénisége, de az sem, hogy az ő korukban
a tudomány még úgyszólván minden területen a határtalannak tűnő határban
tört előre. A tudomány a lehetőségek végtelen ege alatt, a szabad határban
nőtt naggyá, s ez az emlék ma, a kutatókkal és kutatással telített tudomány
világában is erősen csábít. Wigner Jenő figyelmeztetett rá először, még
1950-ben, hogy a tudósok valósággal menekülnek a túlontúl művelt, közleményekkel
túlságosan befedett területekről, s új, éppenhogy föltárt földekre igyekeznek.
A kvantum-elektrodinamikát említette példaként, mint akkoriban még majdnem
teljesen szűz területet, mely szép hódítások színtere lehet rövidesen.
A szűzföldek meghódítása azonban nem mindig annyira kifizetődő, mint a
kvantum-elektrodinamika esetében, s egy jól ismert, otthonos terület elhagyása
sem könnyű az ismeretlen kedvéért. Méghozzá kétszeresen ismeretlenért,
mert nem csak az új terület ismeretlen a kutatónak, ő is ismeretlen ott,
s évek hosszú, szorgalmas munkájával kell megalapoznia újból az eredményes
munkához nélkülözhetetlen szakmai hírnevét. Azért a legtöbb kutató marad
inkább a saját bányájában, s ha szellemi és anyagi ereje engedi, mélyebb
s az eddig feltárt szénmezők alá menő aknákkal próbál szerencsét, néha
meglepő sikerrel. Ez a „tehetetlenség” – jó értelemben értve a szót – a
tudomány stabilitásának egyik záloga.
A közelmúlt bűvkörében
Persze, rögzíti is a kutatást
– a közelmúlthoz. A tudományos neveltetés és iskoláztatás – minél sikeresebb,
annál inkább – a kutatókat egyébként is a közelmúlt szemléletének a folytatására
ösztönzi. A jövőt így a legtöbben a félmúlt alapján képzelik el, anélkül
hogy valaha is bepillantanának a jelenbe.
A tudomány jelenében roppant
kevesen élnek: a többség egyszerűen észre sem veszi, gyakran még a jövő
formálói sem. A dezoxi-ribonukleinsav és az öröklődés összefüggése például
már évek óta közismert lehetett volna a negyvenes és ötvenes évek fordulóján,
hiszen igen előkelő folyóiratban közölte azt 1944-ben egy világelső kutatóintézet
jól ismert tudósa, Oswald T. Avery. Az öröklődő tulajdonságokért felelős
anyag kémiai szerkezetének a jelentőségét is nyomatékosan hangsúlyozta,
ugyancsak 1944-ben Erwin Schrödinger. Hogy ő nem ismerte Avery munkáját,
ez természetes. De láthatóan nem ismerte Watson és Crick sem a molekuláris
biológia szédületes fejlődését elindító nagy fölfedezésük idején. Azóta
persze köztudottá vált Avery kutatási eredménye is, és standard adatként
szerepel a molekuláris biológia minden jobb összefoglalásában: a legfontosabb
láncszemek egyike lett a közelmúlt nagy felfedezéseit számba vevő elbeszélésben.
A felfedezések mindenkori jelene azonban – mutat rá a példa kapcsán egy
információs válságot tárgyaló cikk a Nature-ben – nem ismeri a felfedezések
utólag szépen kigondolható logikáját. A felfedezések egy konzervatív, tehetetlen
és erősen „zajos” tudományos környezetben születnek, amit leginkább az
éppen elköszönni készülő félmúlt nagy eredményei szerveznek jelenné. Befejezett
jelenné.
A visszapillantó történésztükör
és az ezerarcú múlt
Ehhez a jelenhez keresi
a tudomány és a tudománytörténet-írás – amennyiben átlépi a forrásismertetés
és a forrásközlés határait – a múltat. Helyesebben megkeres a történelem
dzsungelében egy múltat, azt, amelyik elődként a jelen eredményeire és
szemléletére akasztható. Nehogy kifogásként értse ezt valaki, hiszen közismert,
hogy valamikor réges-régen a történetírás is eredetlegendák racionalizálásaként
keletkezett, s a tudománytörténet-írás még valóságos csecsemőszakma nagy
testvéréhez képest. Időnként tehát – kivált, ha gyors áttekintésekre törekszik
– szükségképpen a rohanó tudományra szerelt visszapillantó tükörrel kell
dolgoznia, csak arra kellene ügyelnie, nehogy aztán reflektorként akarja
használni a tükröt. S a csábítás nagy, hiszen idős és roppant tekintélyes
testvére, a „nagy” történetírás még ma is gyakorta próbálja efféle botcsinálta
reflektorokkal bevilágítani a múlt mélységeit. A „nemzet” és a „nemzetiség”
korok és szakmák között szerteágazó történelmi rejtélyeit például egész
a mai napig így próbálják megvilágítani, míg Szűcs Jenő meg nem mutatta,
hogy a szónak, a fogalomnak ha egyáltalában, mindig csak saját, a mai elképzeléseinktől
teljesen független történeti összefüggéseiben lehet jelentése, és ez a
(változó) jelentés minden csepp részletében különbözik nemcsak a maitól,
de a magyarázat gyanánt idézni szokott történeti és etnográfiai analógiáktól
is.
A tudomány történetére, ahol
még nagyobb az eszmék, fogalmak és jelentésváltozások száma és szerepe,
mindez fokozottan érvényes. A múlt és a jelen között, vagy a múlt különböző
tartományai között – ahová egyébként a félmúlt meghosszabbítása, a jelen
is tartozik – sohasem létesíthető kölcsönösen egyértelmű leképezés. Vonzások
és vonatkozások – s távolról sem csak szakmai vonatkozások – finom és kibogozhatatlan
hálója köt össze és fog fel minden még oly kicsiny jelenséget is; és a
vonzások és vonatkozások egy része – gyakran nagy része – egyáltalán nem
„jövőbe mutató”. De, hogy mi az ígéretes kezdet és mi süllyed örökre a
múlt homályába, az többnyire csak akkor mondható meg, amikor már menthetetlenül
jelenné vénült a jövő. Jelenné, azaz közelmúlttá. S így végül is közelmúlt
szervezi „történelemmé” a múltat. Arkhimédész a mi kedvünkért ült fürdőkádba,
hogy annyit veszítsen súlyából (kisangyalom), amennyi az általa kiszorított
víz súlya, Galilei a kedvünkét törekszik fel a pisai ferde toronyba két
nehéz ágyúgolyóbissal a hóna alatt, s minket, aggodalmaskodó utódokat nyugtat
meg, hogy „mégis mozog a Föld”. A komor és szorgos Newton a mi kedvünkért
hever pajzánul a fa alá, hogy orrára pottyanhasson az alma; az öreg Faraday
Mihály a mi kedvünkért hordoz állandóan egy darabka drótot és egy mágnest
a szivarzsebében, amivel az egykoron megnövendő elektromos erőműveket jövendöli
meg a hitetlenkedő kortársaknak, a roppant tekintélyes külsejű Kekulé professzor
a mi kedvünkért álmodik benzolgyűrűkről, Cuvier nekünk hirdeti az ismétlődő
világteremtések képtelenségét, és még a gőgös Descartes is cipeli – valóságos
keresztként – koordináta-rendszerét, pedig neki aztán még annyi köze se
volt hozzá, mint Cuvier-nek az ismétlődő teremtések legendájához, és Galileinek
a pisai ferde toronyhoz. És lényegében ehhez hasonló legenda – vagy állegenda
– minden jelenhez szerkesztett történetszemlélet, ha még oly tudományosnak
látszik is.
A legendák – legalábbis
az igaziak – persze kellenek; kimondhatatlanul szegényebb lenne nélkülük
a tudomány története. Micsoda fenséges kép például, ahogyan a daliás Galilei,
egy szabályosan csöpögő lyukas vedret használva metronómként, kiméri a
négyzetesen növekvő távolságok szerint megjelölt lejtőn a súlyos bronzgolyó
futását leíró képletet. Oly hihetően és hitetően írta le pompás Beszélgetései-ben
a remek kísérletet, hogy sokáig senki nem igen gyanakodott, vajon tényleg
elvégezte-e? Egyszer azonban valakinek eszébe jutott pontosan az ő leírásai
szerint megismételni, s kiderült, hogy Galilei a híres és ragyogóan részletezett
kísérlet alapján aligha fedezhette föl a szabadesés törvényét. Ellenkezőleg:
a képlet birtokában s benne bízva előlegezte a valójában soha el nem végzett,
de a platóni dialógus műfajkövetelményei szerint részletesen leírt kísérlet
sikerét. De akkor mit jelenthetett neki, mit jelenthetett az ő korában
az a szó, hogy „kísérlet”?
Efféle kérdésekkel kezdődött
az a fajta tudománytörténet-írás, amely megpróbálja a jelen visszavetítésétől
függetlenül megérteni a múltat.
Ehhez persze nem elég eredményről
eredményre lépni, és ki kell lépni a szűkebben értelmezett szakmatörténet
kereteiből. Be kell merészkedni, néha alaposan, a neveléstörténet, a gazdaságtörténet,
a nyelvészet, az intézménytörténet, a szociológia, a sajtótörténet s ki
tudja hány idegen szakma világába. Buktatókkal terhes utat és visszaesésekkel
tarkított fejlődést kell gyakorta ábrázolni, semmibe ívelő életeket és
műveket. Egy-két fényes kivételtől eltekintve a történész seholsem hivatkozhat
nagy eredményekre. Hosszú, szürke, türelmes, gyötrő hétköznapi munkát kell
bemutatni és azt, hogy sokszor a nagy gondolatok megszületéséhez éppen
ez kellett, hogy meghonosodhasson egy máshol már régóta virágzó és világraszóló
eredmények garmadáival büszkélkedhető tudomány. Mint például minálunk a
fizika és a matematika, ahogyan azt Zemplén Jolán és Szénássy Barna bemutatta.
Az ő könyveik gondosan összegyűjtött adatainak az ismeretében hirtelen
új, más értelmet nyer a gyakran hangoztatott szólam: „matematikai nagyhatalom
vagyunk”.
Megértjük, mibe került s
kezdjük sejteni, mit kíván a megőrzése. Így egészítheti ki a teljes múlt
ismerete az ismeretterjesztés és a szakma eredményvárosokra korlátozódó
térképeit. És leginkább tán az ezerarcú múlt és a józanul elképzelt jövő
átlóiban tapintható ki a megfoghatatlan jelen. Az igazi, nem a befejezett.
Természet Világa, 1991.
január
Természet Világa, |
Együtt. V. L. köszöntése
http://www.termvil.hu/archiv/
http://www.chemonet.hu/TermVil/ |